اخبار و مقالات

مراحل ساخت مبلمان

ضروری ‌ترین و مهم ‌ترین مراحل تولید مبلمان ، اسکلت یا ساختمان آن است بنابراین محکم و با دوام بودن اسکلت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای طراحی و ساخت مبلمان در مرحله اول باید چوب مناسب جهت ساخت اسکلت مبل انتخاب شود . چوب گردو، بلوط ، صنوبر، روسی ، راش و… با توجه به شرایط جغرافیایی در این صنعت مناسب است.

در مرحله اول چوب بصورت الوار تهیه شده و وارد بخش نجاری می گردد در این قسمت توسط دستگاههای مخصوص نجاری الوار به تکه های مورد نیاز بریده می شود و طرح و نقش بر روی آنها انجام می گردد. در مبل‌های سلطنتی و کلاسیک که نیاز به منبت کاری دارند این منبت ها توسط دست انجام می شوند . این چوب های برش داده شده در کنار هم اجزای تشکیل دهنده اسکلت مبل را تشکیل می دهد .

منبت کاری چوب ها

پس از آن که چوب ها توسط دستگاه ها در طرح ها و اندازه های مختلف برش داده شدند نوبت به منبت کاری می رسد.  منبت کاری جزو ظرافت کاری ها در تولید مبل محسوب می شود پس باید در انجام آن از افراد متخصص  استفاده شود . در این قسمت از کار طرح ها و نقش هایی که بیشتر در مبل های سلطنتی و کلاسیک دیده می شوند ، بر روی چوب توسط متخصصین در این زمینه شکل می گیرند و زیبایی و جلوه ای خاص به مبل می دهند . مونتاژ کاری قسمت های مختف مبل در این بخش قطعات مختلف چوب که از قبل منبت کاری و برش داده شده اند قرار است کنار هم قرار گیرند .پرسنل متخصص مونتاژذکار این قطعات را به صورت دقیق و با ابزار های تخصصی در کنار هم مونتاژ می کنند.  بدین ترتیب اسکلت اصلی مبل یا همان کلاف مبل ساخته می شود.

رنگ کاری مبلمان

در این بخش کلاف های آماده شده به قسمت رنگ کاری برده می شوند. این کلاف ها نیاز به اصلاحاتی دارند که قبل از رنگ کاری باید بر روی آن ها اعمال شوند . در این بخش قسمت های منبت شده و سایر قسمت های مبل سمباده کاری و صیقلی و نرم می شوند . پس از این کارها کلاف آماده رنگ پذیری است . بیشتر کارگاهای ساخت مبلمان برای بالا بردن کیفیت کار خود بعد از رنگ کردن کلاف از پلی‌استر برروی آن استفاده می‌کنند تا رنگ چوب تثبیت و ماندگار بماند. پلی‌استرها به دو صورت مات و براق با توجه به شرایط مورد نیاز می‌باشند.

برش پارچه و خیاطی در مبلمان

بعد از عملیات رنگ ‌کاری نوبت به برش پارچه و خیاطی می ‌رسد. شیک و زیبا بودن پارچه مبل رابطه‌ی مستقیمی با هم دارند و انتخاب پارچه مناسب و زیبا که با الگو مبل هماهنگی داشته باشد می ‌تواند ظاهری زیبا و جذاب به مبل بدهد . باید توجه داشته باشید که انتخاب پارچه کاری بسیار حساس می‌ باشد زیرا پارچه مورد انتخاب باید به صورتی باشد که با شکل فیزیکی مبل کاملا مطابقت داشته باشد . به طور مثال برای مبلی که حالت مجلسی یا کلاسیک دارد، پارچه‌های سنگین بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای مبلمان راحتی پارچه‌های مخمل و یا چرم پارچه مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

رویه کوبی در مبلمان

 

بعد از اینکه کلاف مبل از نجاری و رنگ کاری حاضر شد و همچنین خیاطی و برشکاری پارچه ها نیز انجام شد نوبت به رویه کوبی می رسد . سخت‌ترین مرحله کار رویه کوبی است زیرا مشتری ظاهر مبل را می‌بیند و به آن اهمیت بیشتری قائل است پس یک رویه کوب باید به زیبایی و تمیزکاری توجه کند تا بتواند نظر مشتری را جلب کند. برای این منظور از فوم و اسفنج با اندازه‌های مناسب برای ایجاد راحتی و ظاهری زیبا در مبل استفاده می ‌کنند .رویه کوبی دارای مراحل تسمه کشی ، فنر کشی ، قرار دادن اسفنج یا فوم بروی کلاف ، کشیدن پارچه و تنظیم کردن آن تمامی این مراحل اگر با دقت بالا انجام شوند نقش اصلی در تمیز درآمدن مبل دارند . استفاده از فوم و یا اسفنج در این مرحله بستگی به مدل مبل، نوع آن و لمسه کاری متفاوت است .اگر مبل ما دارای لمسه کاری باشد باید از اسفنج در آن قسمت ها استفاده شود . زیرا اسفنج قابلیت ارتجاع بیشتری نسبت به فوم دارد . بعد از اتمام رویه کوبی مبل آماده می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *